Wet kopen op afstand

Het kopen via Internet is de laatste jaren erg in populariteit toegenomen. Inmiddels kopen vele consumenten allerlei producten bij webwinkels. Dit varieert van cd's , boeken maar ook tot grotere aankopen zoals computers en geluidsinstallaties.
De belangrijkste redenen om via Internet te kopen zijn de grote keus uit producten en het gemakkelijk kunnen plaatsen van een bestelling. Ook prijs speelt soms een rol al is dit afhankelijk van het soort product. Het thuis laten bezorgen van grote goederen is bijvoorbeeld een stuk prettiger dan zelf zo'n grote zware doos in de auto te vervoeren. Snel op Internet een reis uitzoeken is ook fijner dan in een drukke reiswinkel op je beurt te moeten wachten.

Sommige consumenten zijn toch nog huiverig voor het doen van een aankoop via Internet. Verhalen dat er lege dozen worden verstuurd circuleren nog steeds en ook het on-line betalen (vooral via creditcards) veroorzaakt nogal onrust. Hieronder geven wij u informatie over wat er zoal komt kijken bij het doen van on-line aankopen.

Wet Kopen op afstand
Sinds 1 februari 2001 is de wet “Kopen op afstand” van kracht. Door deze wet hebben consumenten een sterkere rechtspositie gekregen, dus ook als het om kopen via Internet gaat. Volgens de wet is er van kopen op afstand sprake wanneer consument en verkoper elkaar bij de aankoop niet hebben gezien. De volgende belangrijke uitbreidingen voor wat betreft de rechten van consumenten zijn in de wet kopen op afstand opgenomen:
Consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen deze periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkopen mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden. Wij hanteren als voorwaarde dat de producten in de oorspronkelijk verpakking retour gezonden moeten worden.
Wanneer de verkoper het product heeft gefinancierd, bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening, wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden als de consument gebruik maakt van de afkoelingsperiode.
Het product moet uiterlijk 30 dagen na bestelling bij de consument geleverd worden. Wanneer dit niet gebeurt, kan de consument de koop onmiddellijk ongedaan maken. Dit geldt niet als partijen een andere leveringstermijn hebben afgesproken.
Als de consument het product binnen de afkoelingsperiode terugstuurt, is de verkoper verplicht binnen 30 dagen het betaalde bedrag terug te sturen.

De afkoelingsperiode geldt niet in de volgende gevallen:
Aankoop van onroerend goed
Aankopen die speciaal op bestelling zijn gemaakt
Aankopen die snel kunnen bederven of verouderen
Kranten en tijdschriften
Cd's, Video's, DVD's en CD-roms, waarvan de verzegeling is verbroken
Financiële diensten
Weddenschappen en loterijen
Logies, vervoer, restaurantreserveringen en vrijetijdsbestedingen indien deze zijn afgesproken op een bepaalde datum of voor een bepaalde periode
Een dienst waarmee de verkoper met instemming van de consument is begonnen voordat de afkoelingsperiode is verstreken.

De extra plichten van de verkoper zijn als volgt bepaald:
De verkoper moet de volgende gegevens verstrekken voordat consumenten tot koop overgaan:
Zijn identiteit en bij (gedeeltelijke) vooruitbetaling, zijn postadres:
De belangrijkste kenmerken van het product
De prijs van het product, inclusief alle belastingen
Indien van toepassing, de kosten van aflevering
Wijze van betaling, aflevering of uitvoering bestelling
Het al dan niet van toepassing zijn van de afkoelingsperiode
De eventuele geldigheidsduur van het aanbod
De minimale duur van de overeenkomst als het gaat om bijvoorbeeld de aanschaf van een abonnement

De leverancier moet uiterlijk bij aflevering ook nog de volgende gegevens verstrekken:
De eisen voor gebruikmaking van de afkoelingsperiode (dit moet schriftelijk gebeuren)
Het bezoekadres van de leverancier
Gegevens betreffende eventuele garantie
Indien de koop een duur heeft van meer dan een jaar: de vereiste opzegtermijn
Wanneer de leverancier de hierboven vermelde informatie niet (compleet) heeft verstrekt aan de consument, gaat de afkoelingsperiode van 7 werkdagen pas in op het moment dat de consument wel alle informatie heeft gekregen, met een maximum van drie maanden.